مع عم رمضان
و
والفتنة الطائفية
( 6 )
عم رمضان : يابسم الله الرحمن الرحيم يافتاح ياعليم يارزاق يا كريم اللهم إرزقنا حبك وحب من يحبك واكفينا الفتن ما ظهر منها وما بطل
توكلنا على الله
ياعم الشيخ رمضان
ياعم الشيخ رمضان
عم رمضان : مالك ياتادرس فيه إيه كفالله الشر
محمد : هوجة ياعم رمضان ونصارى كتير متجمعين قدام النقطة
عم رمضان : ليه وحصل إيه ؟
محمد : الوله رومانى فات عليا وقاللي انهم كانوا منبهين عليه فى الكنيسة من إمبارح بالليل بعد صلاة العشا إنه يروح يستنى قدام النقطة من الصبح بدرى لحد ما توصل البقية
عم رمضان : بقية إيه مش فاهم ؟
محمد : مانا سئلت الوّله رومانى وقلتله ليه ؟ قاللي بنت شحاته الاعرج إختفت من بعد صلاة المغرب وماراحتش الدرس إللي فى بيت صاحبتها وشحاته بلغ المطرانية والمطرانية بلغت الكنيسة فى مصر والكنيسة فى مصر قالت تبقى البنت إتخطفت
وأبوها يروح بسرعة يعمل بلاغ فى النقطة ويتهم المسلمين بخطف بنته ويفضل قاعد مستنى قدام النقطة
عم رمضان : إهيه كلام إيه ده ؟
وهو احنا بنخطف حد لا سمح الله
مش كان يدور عليها الأول عند قرايبهم يمكن راحت لحد منهم قبل ما يبلغ جماعته إياهم
هى البنت دى أد إيه يامحمد ؟
محمد : يمكن انا شفتها فى الكنيسة أيام ما كنت باروح بس مااخدش باللي منها أوى والوّله رومانى قاللي عندها سبعتاشر سنة وماشية فى التمنتاشر يعنى عروسة ماشاء الله
عم رمضان : وافرض عروسة ولآ حتى لسه عيلة صغيرة تفرق فى إيه ؟
محمد : قصدى مش عيلة علشان ينضحك عليها ويخطفوها علشان يسرقوا حلقها
ده بيقولوا إنها فى الثانوية العامة وكانت رايحة تاخد درس
عم رمضان : وانت تصدق بردوا ياوّله ان المسلمين يخطفوها
محمد : خبر إيه ياعم رمضان هو انت حتقوللي مانا عارف ان الكلام ده مش حدانا منهم لله النصارى اللبط إللي ما يعرفوش ربنا
طب أقولك سر
عم رمضان : قول
محمد : الوّله رومانى قاللي ان بنت شحاته فاتت جواب لأبوها تحت المخدة بتاعتها ولما شحاته بلغهم فى الكنيسة ان بنته فاتتله جواب بتقول فيه إنها مشيت بخاطرها ومش راجعة تانى ومايتعبوش نفسهم ويدوروا عليها
الكنيسة قالتله إخفى الجواب خالص وإوعى تجيب سيرته والوّله رومانى قعد يحب على إيدى وطلب منى ما اتكلمش ولآ اجيب سيرة الجواب أحسن بعدين الكنيسة تشم خبر وتعرف إن هو إللي قال ويروح فى داهية
عم رمضان : مين إللي بيجروا هناك دول يامحمد
محمد : ده اسماعين وعوضين والواد عنتر
عم رمضان : طيب إنده عليهم ما داهية ليكونوا رايحين ناحية النقطة وتحصل بينهم وبين الجماعة إللي هناك عركة، إلحقهم يامحمد إعمل معروف وهاتهملي هنا
محمد : حاضر ياعم رمضان فريرة
عم رمضان : إسترها يارب وجيب العواقب سليمة
اسماعيل : أيوه ياعم رمضان
عم رمضان : على فين ياوّله منك له واخدين فى وشكم
ورايحين على فين ؟
عوضين : انت نايم ياعم رمضان دى الدنيا مقلوبة والوّله عنتر جاللي وقال ان فيه يجيى ألفين واحد مسيحى متجمهرين قدام النقطة وعمره ما شاف أشكالهم قبل كده ومعاهم سنج ومطاوى وشوم ويفط مكتوب عليها كلام بطال وقاعدين يسبوا فى الاسلام وطالبين من الحكومة ترجع لهم البنت المخطوفة
عم رمضان : ودول جم منين ؟ ده النصارى فى البلد يتعدوا على الصوابع ومعروفين بالأسم
محمد : دول ياعم رمضان جاين من بره البلد ومن محافظات تانية وفيهم صعايدة وجاهزين باليفط بتاعتهم
والكنيسة شحنتهم على هنا
يعنى تقدر تقول من أول ما أبوها بلغ الكنيسة
والكنيسة بلغت المطرانية والمطرانية بلغت الكنيسة فى مصر التعليمات صدرت لكل المطرانيات إنها تبعت الناس إللي تبعها فورآ على هنا والناس دى سافرت من بالليل ووصلت هنا الصبح بدرى قبل احنا حتى ما نصحى من النوم
عم رمضان : الحكاية دى يا وّله بتفكرنى بحكاية ضربة الطيران أيام الحرب لما طلعوا من كذا حتة واتقابلوا مع بعض فوق القناة بس دول كانوا بيستخدموا البتاع إللي إسمه إيه ده الربار ولآ الدرار مش فاكر
اسماعيل : إسمه الردار ياعم رمضان
عم رمضان : أيوه الردارعليك نور ياوّله ياسماعين
عوضين : عاجبك إللي بيعملوه جماعتك ياوله ياتادرس
عم رمضان : ملكش دعوة بتادرس تادرس أهو قدامك أهو ومش واقف معاهم ومش عاجبه الحال
محمد : والله ياعوضين إللي بيحصل ده ما يعجبش حد
ربنا يهديهم
ده فيه ناس بيقولوا اللهم احفظنا ، اللهم احفظنا ان الكنيسة فى مصر بتشتغل بالسفلي ويخلوا المتظاهرين دول زى التيران الهايجة
وفيه ناس تقولك إنهم كمان منيمين التيران دى تنويم مغناطيسى
وانت لو سئلت أى واحد منهم هو اسم البنت إيه ؟ ولآ اسم أبوها إيه ؟ ما يعرفش
تقوله طيب الحتة دى اسمها إيه ؟ بردو ما يعرفش
طيب انت اسمك ؟ ما يعرفش
طيب انت جاى ليه ؟ يقولك معرفش الكنيسة هى اللي جابتنى هنا
عم رمضان : لا حول ولآ قوة إلآ بالله
يعنى الناس دى بقر فعلآ فين ما يودوهم يروحوا مايقولوش لأ
محمد : بقولك مغماطيسى ياعم رمضان مغماطيسى
ما يقدرش حد فيهم يتأخر
ده لو إتقال للواحد فيهم إقتل ابوك على طول يقتله
عم رمضان : ناس إيه دى إللي ما بتفكرش
محمد : دول مش ناس ياعم رمضان دول لآ مؤاخذة فى دى الكلمة بهايم
عم رمضان : عندك حق يا وّله ربنا سبحانه وتعالى قال عنهم
أُولَـٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ
بس أفتكر ان جماعتك زمان مكانوش كده أبدآ كانوا ملمومين حتى كانوا بيخبوا الصليب إللي على إيديهم
عشان يتوهوا وسط المسلمين اليومين دول الواحد منهم بيشمر دراعه عشان يبين الصليب وحريمكم بقت الواحدة منهم لابسه فى رقبتها صليب أد كده والوله ميلاد من ابوصباع بقا يشغل الصلاة بتاعتكم فى التسجيل وهو قاعد فى الغيط
ولآ بقيتوا تراعوا مشاعرالمسلمين وزى ماتقول كده بتستفذونا بعمايلكم دى
ده غير لما كل بنت تغيب عندكم تتلموا من كل حتة زى الدبان ونلاقيكم اشكال وألوان
محمد : دى تعليمات الكنيسة ياعم رمضان إننا نظهر نفسنا ونظهر الصليب ومنخافش من حد
عوضين : ياه على البجاحة صحيح إللي إختشوا ماتوا
ولوإحنا حطينا نقرنا من نقركم مش حنخلي حد فيكم لولا بس ان الرسول عليه الصلاة والسلام وصانا عليكم
عم رمضان : تادرس ملوش دعوة ياعوضين انت بس إدعيله ربنا يهديه
وقوللي بقا انتوا رايحين تعملوا إيه إنتوا التلاتة
عنتر : احنا حنجمع الشباب بتوع البلد ياعم رمضان ونروحلهم هناك ونوقفهم عند حدهم
إومال نسيبهم يشتمونا ويلعنوا فينا وفى الاسلام ونقعد نتفرج عليهم
عم رمضان : وانت عاوز تعمل فيها عنتر بصحيح
أه ياخايب منك له
ماهما عاوزين كده ياوّله
عاوزنها تبقى عركة و يحصل فيها دم ويقع كام واحد منهم علشان يقلبوا الدنيا ويقولوا المسلمين بيقتلونا وبيخطفوا بناتنا وإللي بره يقعدوا يندبوا ويقومواعلينا بلاد بره
عوضين : يعنى نقف كده متكتفين ياعم رمضان
عم رمضان : لو مدوا إيديهم على حد ساعتها يكون لينا تصريف تانى أما الهوهوه والجعجعة على الفاضى والصوت العالى ما بنتهتش منه
والمثل بيقول
الكلب إللي يهوهو ما يعضش
محمد : عاوز أقولك حاجة ياعم الشيخ رمضان بينى وبينك
عم رمضان : تعالى نروح ناحية الساقية وقوللي بتفكر فى إيه
وانت خليك هنا ياعوضين انت واسماعين وعنتر
عم رمضان : أهو يا سيدى بقينا لوحدنا عاوز تقول إيه ؟
محمد : معلش أنا مش عاوز حد يعرف دلوقت إنى أسلمت لحد ماارتب امورى ولو عوضين ولآ اسماعين ولآ عنتر عرف مش حيقدروا يمسكوا نفسهم وممكن حد فيهم يتكلم هنا أو هنا وانت عارف ان الكنيسة ما بترحمش وإللي بتمسكه بتوديه طوالي على الدير ومايشفش الدنيا بعد كده ، ده غيرالتعذيب إللي بيوصل لقلع الضوافر وتكسير الصوابع والنفخ اللهم احفظنا
كمان الوّله رومانى وجماعتنا لسه فاهمين إنى مسيحى
عم رمضان : أنا فهمت أول ماقلتلي انك عاوز نتحّدت
لوحدنا كده عين العقل
هه قوللي عاوز تقول إيه ؟
محمد : أنا حاروح وأخش وسط التيران دى وأطرطش بالكلام واقوللهم إن جيتوا للحق ياجماعة البنت لآ هى مخطوفة ولآ حاجة دى هربت بمزاجها ومفيش حد هنا بيخطف حد ودى قرية مش مدينة يعنى مقفولة على ناسها وكلنا عارفين بعض بالاسم مسلمين ومسيحيين وطبعآ مفيش حد حيشك فيّا عشان داقق الصليب على إيدى
عم رمضان : بس فكرك البنت تكون راحت فين ؟
محمد : أكيد أسلمت ياعم رمضان ، أنا سمعت من الوّله رومانى ان شحاته الاعرج كان حابس بنته السنة إللي فاتت فى البيت ومكنش بيخليها تخرج إلآ للمدرسة وكان أخوها هو إللي يوديها ويجبها حتى انهم كانوا بيقفلوا عليها فى البيت لما كانوا يروحوا كلهم الكنيسة
ومنعهوها من الدروس الخصوصية
ومنعوها حتى تخرج تروح لحد من قرايبها لحد ما البنت سقطت وعادت السنة
والظاهر ان البنت فهمّتهم إنها رجعت لعقلها وخلاص فاقت عشان تخليهم يسيبوها تخرج وتقدر تهرب
عم رمضان : لآ حول ولآ قوة إلآ بالله
إمخاخ إيه دى ؟
محمد :عمومآ أنا حاروح أشوف الحكاية إيه وأعمل إللي قلتلك عليه وأرجعلك تانى
عم رمضان : ربنا معاك
وياريت وانت راجع تفوت على الشيخ حسن وتجيبه معاك
محمد : حاضر
عم رمضان : ياعوضين
عوضين : أيوه ياعم رمضان
عم رمضان : روح إندهلي الحاج وهدان وبلغه إنى عاوزه ضرورى
عوضين : حاضر
عم رمضان : وانت ياوّله ياعنتر انت واسماعين قولولي
حد فيكم شاف البنت دى أو يعرفها
اسماعين : انا شفتها كام مرة وهى رايحة المدرسة مع اخوها وباين عليها انها مؤدبة ومحترمة وعنيها كانت تمّلي فى الأرض
عنتر : فاطمة اختى معاها فى المدرسة وبتقول عنها انها شاطرة جدآ وكانت تمللي توقف لوحدها ومش مصاحبة ولآ واحدة مسيحية ولآ كانت بتوقف معاهم
بس اختى قالت انها كانت مصاحبة مسلمين فى السر
عم رمضان : طيب كتم على الكلام ده ياوله وحسك عينك السيرة دى تطلع بره علشان ما يقولوش إنهم لفوا راسها والحكومة ما تجبش البنات دى وتسئلهم وتبقى بهدلة
صباح الخير يا شيخ رمضان
عم رمضان : صباح النور ياحسانين
حسانين : عاجبك إللي بيحصل يا شيخ رمضان
بيقولك أكتر من ألفين مسيحى عمرنا ماشفنا أشكالهم ولا خلقهّم قبل كده وفيهم قساوسة مش من هنا
وبيقولوا ان الكنيسة فى مصر بعتاهم علشان يتظاهروا ويقلوا أدبهم
عم رمضان : أفتكر إنه من العقل ياحسانين إننا ما نحتكش بيهم ونوّلهم غرضهم ونسيبهم كده ينبحوا زى الكلاب االسعرانة لأن أحب ما على قلبهم يقع كام واحد منهم علشان تبقا فتنة ونار تدمر كل حاجة
حسانين : وافرض قلة الأدب وصلت بيهم إنهم يمدوا إيديهم على حد من ولادنا أو يكسّروا حاجة
عم رمضان : ساعتها تبقى لينا وقفة ياحسانين ونعلمهم الأدب إزاى
وانا مستنى الحاج وهدان والشيخ حسن علشان نروح نقعد مع العمدة ونتكلم مع ناس منهم ونحاول نلم الموضوع بس نفهمهم إنه لو حصل لا قدر الله حاجة حيكونوا هما الخسرانين ولوعارفين ان بنتهم مشيت برغبتها أو فاتت لهم جواب فمفيش داعى للي بيعملوه وقدامهم الشرطة
حسانين : ربنا يسترها ياعم رمضان بعد إذنك لما أروح أشوف الواد على أحسن يكون خرج مع الشبان
عم رمضان : ايوه إعمل معروف
حسانين : السلام عليكم
عم رمضان : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مع ألف سلامة
السلام عليكم
عم رمضان : وعليكم السلام ورحمة الله
يامرحب يا شيخ حسن محمد حكالك عن الموضوع
الشيخ حسن : والله الجماعة دول مش عاوزين يجيبوها لبر يا شيخ رمضان عاوزين حريقة وجنازة يشبعوا فيها لطم
عم رمضان : وانت عملت إيه يا محمد ؟
محمد : مش قلتلك ياعم رمضان الناس دى بتنطح تكلمهم ولآ هما هنا
وإللي يقوللي بعّد عني ياواد عمي ، وإللي يقوللى همّلني ياواكل ناسك وإللي يقوللي عم بتخاف يا ضعيف قبر يلمك
والباقى كله مغماطيسى جاى عشان يشتم
عم رمضان : وانت إيه رأيك يا شيخ حسن ؟
الشيخ حسن : انت شايف إيه عشان انت مفتح
عم رمضان : ودى فيها مفتح ولآ مغمض يا شيخ حسن
انا قلت أخدك انت والحاج وهدان ونروح للعمدة ونحاول نلاقى فيهم حد عاقل نتكلم معاه
الشيخ حسن : عين العقل
عم رمضان : طيب عال وأدى الحاج وهدان وصل أهو
الحاج وهدان : السلام عليكم
عم رمضان : عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الحاج وهدان : إزيك يا شيخ حسن
الشيخ حسن : بخير والله
الحاج وهدان : إزيك ياتادرس عامل إيه ؟
محمد : نحمد الله ياحاج وهدان
عم رمضان : بينا على العمدة خليها فى حموتها
الحاج وهدان : مش تفهمونى الحكاية إيه ؟
عم رمضان : هو الوله عوضين ماقلقش حاجة
الحاج وهدان : أبدآ قاللي بس عم رمضان عاوزك ضرورى فجيت على ملا وشى
عم رمضان : خلاص نفهمك الحكاية فى السكة واحنا ماشيين
و
والفتنة الطائفية
( 6 )
عم رمضان : يابسم الله الرحمن الرحيم يافتاح ياعليم يارزاق يا كريم اللهم إرزقنا حبك وحب من يحبك واكفينا الفتن ما ظهر منها وما بطل
توكلنا على الله
ياعم الشيخ رمضان
ياعم الشيخ رمضان
عم رمضان : مالك ياتادرس فيه إيه كفالله الشر
محمد : هوجة ياعم رمضان ونصارى كتير متجمعين قدام النقطة
عم رمضان : ليه وحصل إيه ؟
محمد : الوله رومانى فات عليا وقاللي انهم كانوا منبهين عليه فى الكنيسة من إمبارح بالليل بعد صلاة العشا إنه يروح يستنى قدام النقطة من الصبح بدرى لحد ما توصل البقية
عم رمضان : بقية إيه مش فاهم ؟
محمد : مانا سئلت الوّله رومانى وقلتله ليه ؟ قاللي بنت شحاته الاعرج إختفت من بعد صلاة المغرب وماراحتش الدرس إللي فى بيت صاحبتها وشحاته بلغ المطرانية والمطرانية بلغت الكنيسة فى مصر والكنيسة فى مصر قالت تبقى البنت إتخطفت
وأبوها يروح بسرعة يعمل بلاغ فى النقطة ويتهم المسلمين بخطف بنته ويفضل قاعد مستنى قدام النقطة
عم رمضان : إهيه كلام إيه ده ؟
وهو احنا بنخطف حد لا سمح الله
مش كان يدور عليها الأول عند قرايبهم يمكن راحت لحد منهم قبل ما يبلغ جماعته إياهم
هى البنت دى أد إيه يامحمد ؟
محمد : يمكن انا شفتها فى الكنيسة أيام ما كنت باروح بس مااخدش باللي منها أوى والوّله رومانى قاللي عندها سبعتاشر سنة وماشية فى التمنتاشر يعنى عروسة ماشاء الله
عم رمضان : وافرض عروسة ولآ حتى لسه عيلة صغيرة تفرق فى إيه ؟
محمد : قصدى مش عيلة علشان ينضحك عليها ويخطفوها علشان يسرقوا حلقها
ده بيقولوا إنها فى الثانوية العامة وكانت رايحة تاخد درس
عم رمضان : وانت تصدق بردوا ياوّله ان المسلمين يخطفوها
محمد : خبر إيه ياعم رمضان هو انت حتقوللي مانا عارف ان الكلام ده مش حدانا منهم لله النصارى اللبط إللي ما يعرفوش ربنا
طب أقولك سر
عم رمضان : قول
محمد : الوّله رومانى قاللي ان بنت شحاته فاتت جواب لأبوها تحت المخدة بتاعتها ولما شحاته بلغهم فى الكنيسة ان بنته فاتتله جواب بتقول فيه إنها مشيت بخاطرها ومش راجعة تانى ومايتعبوش نفسهم ويدوروا عليها
الكنيسة قالتله إخفى الجواب خالص وإوعى تجيب سيرته والوّله رومانى قعد يحب على إيدى وطلب منى ما اتكلمش ولآ اجيب سيرة الجواب أحسن بعدين الكنيسة تشم خبر وتعرف إن هو إللي قال ويروح فى داهية
عم رمضان : مين إللي بيجروا هناك دول يامحمد
محمد : ده اسماعين وعوضين والواد عنتر
عم رمضان : طيب إنده عليهم ما داهية ليكونوا رايحين ناحية النقطة وتحصل بينهم وبين الجماعة إللي هناك عركة، إلحقهم يامحمد إعمل معروف وهاتهملي هنا
محمد : حاضر ياعم رمضان فريرة
عم رمضان : إسترها يارب وجيب العواقب سليمة
اسماعيل : أيوه ياعم رمضان
عم رمضان : على فين ياوّله منك له واخدين فى وشكم
ورايحين على فين ؟
عوضين : انت نايم ياعم رمضان دى الدنيا مقلوبة والوّله عنتر جاللي وقال ان فيه يجيى ألفين واحد مسيحى متجمهرين قدام النقطة وعمره ما شاف أشكالهم قبل كده ومعاهم سنج ومطاوى وشوم ويفط مكتوب عليها كلام بطال وقاعدين يسبوا فى الاسلام وطالبين من الحكومة ترجع لهم البنت المخطوفة
عم رمضان : ودول جم منين ؟ ده النصارى فى البلد يتعدوا على الصوابع ومعروفين بالأسم
محمد : دول ياعم رمضان جاين من بره البلد ومن محافظات تانية وفيهم صعايدة وجاهزين باليفط بتاعتهم
والكنيسة شحنتهم على هنا
يعنى تقدر تقول من أول ما أبوها بلغ الكنيسة
والكنيسة بلغت المطرانية والمطرانية بلغت الكنيسة فى مصر التعليمات صدرت لكل المطرانيات إنها تبعت الناس إللي تبعها فورآ على هنا والناس دى سافرت من بالليل ووصلت هنا الصبح بدرى قبل احنا حتى ما نصحى من النوم
عم رمضان : الحكاية دى يا وّله بتفكرنى بحكاية ضربة الطيران أيام الحرب لما طلعوا من كذا حتة واتقابلوا مع بعض فوق القناة بس دول كانوا بيستخدموا البتاع إللي إسمه إيه ده الربار ولآ الدرار مش فاكر
اسماعيل : إسمه الردار ياعم رمضان
عم رمضان : أيوه الردارعليك نور ياوّله ياسماعين
عوضين : عاجبك إللي بيعملوه جماعتك ياوله ياتادرس
عم رمضان : ملكش دعوة بتادرس تادرس أهو قدامك أهو ومش واقف معاهم ومش عاجبه الحال
محمد : والله ياعوضين إللي بيحصل ده ما يعجبش حد
ربنا يهديهم
ده فيه ناس بيقولوا اللهم احفظنا ، اللهم احفظنا ان الكنيسة فى مصر بتشتغل بالسفلي ويخلوا المتظاهرين دول زى التيران الهايجة
وفيه ناس تقولك إنهم كمان منيمين التيران دى تنويم مغناطيسى
وانت لو سئلت أى واحد منهم هو اسم البنت إيه ؟ ولآ اسم أبوها إيه ؟ ما يعرفش
تقوله طيب الحتة دى اسمها إيه ؟ بردو ما يعرفش
طيب انت اسمك ؟ ما يعرفش
طيب انت جاى ليه ؟ يقولك معرفش الكنيسة هى اللي جابتنى هنا
عم رمضان : لا حول ولآ قوة إلآ بالله
يعنى الناس دى بقر فعلآ فين ما يودوهم يروحوا مايقولوش لأ
محمد : بقولك مغماطيسى ياعم رمضان مغماطيسى
ما يقدرش حد فيهم يتأخر
ده لو إتقال للواحد فيهم إقتل ابوك على طول يقتله
عم رمضان : ناس إيه دى إللي ما بتفكرش
محمد : دول مش ناس ياعم رمضان دول لآ مؤاخذة فى دى الكلمة بهايم
عم رمضان : عندك حق يا وّله ربنا سبحانه وتعالى قال عنهم
أُولَـٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ
بس أفتكر ان جماعتك زمان مكانوش كده أبدآ كانوا ملمومين حتى كانوا بيخبوا الصليب إللي على إيديهم
عشان يتوهوا وسط المسلمين اليومين دول الواحد منهم بيشمر دراعه عشان يبين الصليب وحريمكم بقت الواحدة منهم لابسه فى رقبتها صليب أد كده والوله ميلاد من ابوصباع بقا يشغل الصلاة بتاعتكم فى التسجيل وهو قاعد فى الغيط
ولآ بقيتوا تراعوا مشاعرالمسلمين وزى ماتقول كده بتستفذونا بعمايلكم دى
ده غير لما كل بنت تغيب عندكم تتلموا من كل حتة زى الدبان ونلاقيكم اشكال وألوان
محمد : دى تعليمات الكنيسة ياعم رمضان إننا نظهر نفسنا ونظهر الصليب ومنخافش من حد
عوضين : ياه على البجاحة صحيح إللي إختشوا ماتوا
ولوإحنا حطينا نقرنا من نقركم مش حنخلي حد فيكم لولا بس ان الرسول عليه الصلاة والسلام وصانا عليكم
عم رمضان : تادرس ملوش دعوة ياعوضين انت بس إدعيله ربنا يهديه
وقوللي بقا انتوا رايحين تعملوا إيه إنتوا التلاتة
عنتر : احنا حنجمع الشباب بتوع البلد ياعم رمضان ونروحلهم هناك ونوقفهم عند حدهم
إومال نسيبهم يشتمونا ويلعنوا فينا وفى الاسلام ونقعد نتفرج عليهم
عم رمضان : وانت عاوز تعمل فيها عنتر بصحيح
أه ياخايب منك له
ماهما عاوزين كده ياوّله
عاوزنها تبقى عركة و يحصل فيها دم ويقع كام واحد منهم علشان يقلبوا الدنيا ويقولوا المسلمين بيقتلونا وبيخطفوا بناتنا وإللي بره يقعدوا يندبوا ويقومواعلينا بلاد بره
عوضين : يعنى نقف كده متكتفين ياعم رمضان
عم رمضان : لو مدوا إيديهم على حد ساعتها يكون لينا تصريف تانى أما الهوهوه والجعجعة على الفاضى والصوت العالى ما بنتهتش منه
والمثل بيقول
الكلب إللي يهوهو ما يعضش
محمد : عاوز أقولك حاجة ياعم الشيخ رمضان بينى وبينك
عم رمضان : تعالى نروح ناحية الساقية وقوللي بتفكر فى إيه
وانت خليك هنا ياعوضين انت واسماعين وعنتر
عم رمضان : أهو يا سيدى بقينا لوحدنا عاوز تقول إيه ؟
محمد : معلش أنا مش عاوز حد يعرف دلوقت إنى أسلمت لحد ماارتب امورى ولو عوضين ولآ اسماعين ولآ عنتر عرف مش حيقدروا يمسكوا نفسهم وممكن حد فيهم يتكلم هنا أو هنا وانت عارف ان الكنيسة ما بترحمش وإللي بتمسكه بتوديه طوالي على الدير ومايشفش الدنيا بعد كده ، ده غيرالتعذيب إللي بيوصل لقلع الضوافر وتكسير الصوابع والنفخ اللهم احفظنا
كمان الوّله رومانى وجماعتنا لسه فاهمين إنى مسيحى
عم رمضان : أنا فهمت أول ماقلتلي انك عاوز نتحّدت
لوحدنا كده عين العقل
هه قوللي عاوز تقول إيه ؟
محمد : أنا حاروح وأخش وسط التيران دى وأطرطش بالكلام واقوللهم إن جيتوا للحق ياجماعة البنت لآ هى مخطوفة ولآ حاجة دى هربت بمزاجها ومفيش حد هنا بيخطف حد ودى قرية مش مدينة يعنى مقفولة على ناسها وكلنا عارفين بعض بالاسم مسلمين ومسيحيين وطبعآ مفيش حد حيشك فيّا عشان داقق الصليب على إيدى
عم رمضان : بس فكرك البنت تكون راحت فين ؟
محمد : أكيد أسلمت ياعم رمضان ، أنا سمعت من الوّله رومانى ان شحاته الاعرج كان حابس بنته السنة إللي فاتت فى البيت ومكنش بيخليها تخرج إلآ للمدرسة وكان أخوها هو إللي يوديها ويجبها حتى انهم كانوا بيقفلوا عليها فى البيت لما كانوا يروحوا كلهم الكنيسة
ومنعهوها من الدروس الخصوصية
ومنعوها حتى تخرج تروح لحد من قرايبها لحد ما البنت سقطت وعادت السنة
والظاهر ان البنت فهمّتهم إنها رجعت لعقلها وخلاص فاقت عشان تخليهم يسيبوها تخرج وتقدر تهرب
عم رمضان : لآ حول ولآ قوة إلآ بالله
إمخاخ إيه دى ؟
محمد :عمومآ أنا حاروح أشوف الحكاية إيه وأعمل إللي قلتلك عليه وأرجعلك تانى
عم رمضان : ربنا معاك
وياريت وانت راجع تفوت على الشيخ حسن وتجيبه معاك
محمد : حاضر
عم رمضان : ياعوضين
عوضين : أيوه ياعم رمضان
عم رمضان : روح إندهلي الحاج وهدان وبلغه إنى عاوزه ضرورى
عوضين : حاضر
عم رمضان : وانت ياوّله ياعنتر انت واسماعين قولولي
حد فيكم شاف البنت دى أو يعرفها
اسماعين : انا شفتها كام مرة وهى رايحة المدرسة مع اخوها وباين عليها انها مؤدبة ومحترمة وعنيها كانت تمّلي فى الأرض
عنتر : فاطمة اختى معاها فى المدرسة وبتقول عنها انها شاطرة جدآ وكانت تمللي توقف لوحدها ومش مصاحبة ولآ واحدة مسيحية ولآ كانت بتوقف معاهم
بس اختى قالت انها كانت مصاحبة مسلمين فى السر
عم رمضان : طيب كتم على الكلام ده ياوله وحسك عينك السيرة دى تطلع بره علشان ما يقولوش إنهم لفوا راسها والحكومة ما تجبش البنات دى وتسئلهم وتبقى بهدلة
صباح الخير يا شيخ رمضان
عم رمضان : صباح النور ياحسانين
حسانين : عاجبك إللي بيحصل يا شيخ رمضان
بيقولك أكتر من ألفين مسيحى عمرنا ماشفنا أشكالهم ولا خلقهّم قبل كده وفيهم قساوسة مش من هنا
وبيقولوا ان الكنيسة فى مصر بعتاهم علشان يتظاهروا ويقلوا أدبهم
عم رمضان : أفتكر إنه من العقل ياحسانين إننا ما نحتكش بيهم ونوّلهم غرضهم ونسيبهم كده ينبحوا زى الكلاب االسعرانة لأن أحب ما على قلبهم يقع كام واحد منهم علشان تبقا فتنة ونار تدمر كل حاجة
حسانين : وافرض قلة الأدب وصلت بيهم إنهم يمدوا إيديهم على حد من ولادنا أو يكسّروا حاجة
عم رمضان : ساعتها تبقى لينا وقفة ياحسانين ونعلمهم الأدب إزاى
وانا مستنى الحاج وهدان والشيخ حسن علشان نروح نقعد مع العمدة ونتكلم مع ناس منهم ونحاول نلم الموضوع بس نفهمهم إنه لو حصل لا قدر الله حاجة حيكونوا هما الخسرانين ولوعارفين ان بنتهم مشيت برغبتها أو فاتت لهم جواب فمفيش داعى للي بيعملوه وقدامهم الشرطة
حسانين : ربنا يسترها ياعم رمضان بعد إذنك لما أروح أشوف الواد على أحسن يكون خرج مع الشبان
عم رمضان : ايوه إعمل معروف
حسانين : السلام عليكم
عم رمضان : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مع ألف سلامة
السلام عليكم
عم رمضان : وعليكم السلام ورحمة الله
يامرحب يا شيخ حسن محمد حكالك عن الموضوع
الشيخ حسن : والله الجماعة دول مش عاوزين يجيبوها لبر يا شيخ رمضان عاوزين حريقة وجنازة يشبعوا فيها لطم
عم رمضان : وانت عملت إيه يا محمد ؟
محمد : مش قلتلك ياعم رمضان الناس دى بتنطح تكلمهم ولآ هما هنا
وإللي يقوللي بعّد عني ياواد عمي ، وإللي يقوللى همّلني ياواكل ناسك وإللي يقوللي عم بتخاف يا ضعيف قبر يلمك
والباقى كله مغماطيسى جاى عشان يشتم
عم رمضان : وانت إيه رأيك يا شيخ حسن ؟
الشيخ حسن : انت شايف إيه عشان انت مفتح
عم رمضان : ودى فيها مفتح ولآ مغمض يا شيخ حسن
انا قلت أخدك انت والحاج وهدان ونروح للعمدة ونحاول نلاقى فيهم حد عاقل نتكلم معاه
الشيخ حسن : عين العقل
عم رمضان : طيب عال وأدى الحاج وهدان وصل أهو
الحاج وهدان : السلام عليكم
عم رمضان : عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الحاج وهدان : إزيك يا شيخ حسن
الشيخ حسن : بخير والله
الحاج وهدان : إزيك ياتادرس عامل إيه ؟
محمد : نحمد الله ياحاج وهدان
عم رمضان : بينا على العمدة خليها فى حموتها
الحاج وهدان : مش تفهمونى الحكاية إيه ؟
عم رمضان : هو الوله عوضين ماقلقش حاجة
الحاج وهدان : أبدآ قاللي بس عم رمضان عاوزك ضرورى فجيت على ملا وشى
عم رمضان : خلاص نفهمك الحكاية فى السكة واحنا ماشيين
تعليق