بعد كتابتى لحلقة عم رمضان وماذا بعد ؟ وعزمى على التوقف عن إستكمال باقى الحلقات لعدم التفاعل مثلها فى ذلك مثل دروس الأحد وفصول نحو الأمية وكليلة ودمنة
جاءتنى رسالة على الخاص من إخت فاضلة أعتبرها قمة فى الأخلاق
على مستوى منتدى الحراس
قالت ان كلماتى تلك قد أحزنتها
لقد هزتنى رسالتها
ونزولآ على رغبتها كتبت هذه الحلقة
مع عم رمضان
والأعتراف
( 3 )
عم رمضان : مبّدر على فين كدة الصبح بدرى يا واد
يا رومانى انت وجماعتك
رومانى : ماانت عارف ياعم رمضان النهاردة الحد ورايحين الكنيسة
عم رمضان : بس بدرى كدة ياوّله ؟
رومانى : علشان نلحق صلاة باكر
عم رمضان : عاوز تلحق صلاة بكره النهاردة ياوّله
رومانى : باكر ياعم رمضان يعنى الصبح بدرى
وفيه ناس بيسموها صلاة الموظفين
علشان بتكون قبل ما الناس تروح شغلها
عم رمضان : كان نفسى أعرف بتقولوا إيه لما بتيجوا تصلوا
بس مش عاوز أعطلك انت وجماعتك
رومانى: طيب ما تيجى معانا ياعم رمضان كأنك حمايا
وتحضر بنفسك وتسمع
عم رمضان : عايزنى أزور فى شخصيتى يامنافق
طيب لو أنا طاوعتك وقليت عقلي البهايم دى مين يوديها الغيط وكمان أنا بصلي الفجر حاضر كل يوم مش زيك بتصلي يوم الحد بس يامنيل على عينك
رومانى : إهيه البهايم ماهى عارفة السكة لوحدها ياعم رمضان
عم رمضان : معلوم إومال إيه
صحيح البهايم عارفة السكة لوحدها بس يا خسارة بنى أدمين كتير تايهين عن السكة الصح
رومانى : دى إسمها صلاة الساعة السادسةعلشان بتوافق الساعة التاسعة
عم رمضان : الساعة ستة وبتوافق الساعة تسعة
كلام إيه ده ياوّله ؟
رومانى: بعدين أقولك ياعم رمضان علشان ماأتأخرش
عم رمضان : طيب مش واجب ان جماعتك يتحشموا شوية فى اللبس ياوّله وبلاش القصير ده وانتوا رايحين مكان عبادة
طيب يكون إيه شكل جماعتك لما يجيوا يسجدوا وهما لابسين قصير
رومانى : إحنا بنصلي واحنا واقفين وساعات واحنا قاعدين على الكراسى ياعم رمضان والسجود عندنا بيكون للبابا والصليب والأيقونات والقديسين بس
عم رمضان : يا حلاوة يا حلاوة يعنى بتسجدوا للتماثيل والصليب والرب لأ
رومانى : ماهى التماثيل فيها تماثيل للرب وفيها تماثيل للقديسين وتماثيل للعدرا
وبعدين الصليب الرب مات عليه عشان يخلصنا
عم رمضان : مات بكيفه ؟
رومانى : أيوه يا عم رمضان مات بكيفه
هو جاى عشان كدة أساسآ
عم رمضان : لو كان مات بكيفه وبإرادته يبقا إنتحر
رومانى : إنتحر إيه بس ياعم رمضان دى اسمها محبة
عم رمضان : ياواد إللي يموّت نفسه واليعوذ بالله بيكون إنتحر
رومانى : ياعم رمضان انت مش فاهم حاجة هو نازل مخصوص من فوق علشان كدة
عم رمضان : من فوق من فين ؟
رومانى : من عند الأب
عم رمضان : أب ؟!!
رومانى : أيوه يا عم رمضان ماهو إبنه وباعته علشان يموت من أجلنا
عم رمضان : يموت علشانكم ؟ إهيه كلام إيه ده ؟
رومانى : مش واخد بالك انت
أدم لما غلط ربنا حب يصالحه
عم رمضان : مين يصالح مين ؟
إللي غلط ولآ إتغلط فى حقه
هو انت لما تزعلنى أقوم أنا أروح أصالحك
ولآ انت إللي تيجي تقوللي معلش يا عم رمضان أنا أخطأت فى حقك وسامحنى والمسامح كريم
رومانى : يا عم رمضان ماهو من محبته لينا قال أصالحهم أنا وقام مموت نفسه علشان احنا نعيش
أصله بيحبنا جامد
عم رمضان : ياواد ماانت لسه بتقول ان إللي مات يبقا إبنه بترجع ليه تقول موت نفسه علشانا
رومانى : ماهى هنا النقطة المهمة إللي انتوا مش فاهمينها ياعم رمضان
هو وإبنه واحد
عم رمضان : هو وإبنه واحد اومال إيه حكاية الروح القدس
رومانى : هو هو بردو
معلش يا عم رمضان أنا عارف إنها لفة معاك بس ده سببه ان مفيش جواك روح قدس
عم رمضان : قصدك مش جوايا إللي هو هو بردو
رومانى : أيوه
عم رمضان : وإللي مات ودفنتوه فى القبر
رومانى : أيوه بس قام من الموت بعد تلات تيام
عم رمضان : وإللي بتاكلوه فى الفطيرة وتشربوا دمه
رومانى : أيوه وإللي بناكله فى الفطيرة وبنشرب دمه
عم رمضان : وإللي جلدوه وضربوه على قفاه
رومانى : أيوه وإللي جلدوه وضربوه على ...
عم رمضان : سكت ليه ؟
رومانى : ضربوه بس مش على قفاه
عم رمضان : ياواد بص للمخبرين عندنا لما بيمسكوا واحد وهما فى السكة ورايحين بيه على النقطة مش بيشيلوا الكوفية إللي حوالين رقبته عشان يعروا قفاه وهاتك يا ضرب على القفا ولحد ما يوصلوا للنقطة بيكون إستوى وقفاه ورم من الضرب
رومانى : بس المسيح قال من ضربك على خدك الأيمن وماجابش سيرة القفا
عم رمضان : أنا مش عارف أقولك إيه يا وّله
بس الواضح انك ما بتفكرش
المسيح قال الكلام ده قبل ما يتمسك ويتقبض عليه ومكنش لسه يعرف حكاية القفا دى
لانه لو كان عارف كان قال من ضربك على قفاك إعمل كذا أو من بصق عليك إعمل كذا أو من ركلك إعمل كذا
المهم إنك من الأخر عاوز تقول ان التلاتة دول شخص واحد
رومانى : أيوه يا عم رمضان شوف انت وصلتلها لوحدك إزاى
أهم دول بنسميهم أقانيم
اقنوم الأب اقنوم الأبن اقنوم الروح
بس هما أصلآ واحد
عم رمضان : قصدك ان هما التلاتة اقنوم واحد
رومانى : لأ تلاتة بردو
عم رمضان :والتلاتة دول ماتوا علشان بيحبوكم
رومانى : أيوه يا عم رمضان بس احنا ما بنقولش التلاتة ماتوا احنا بنقول ان الله مات من أجلنا علشان بيحبنا
عم رمضان : بس الظاهر يا وله إنكوا مش بتحبوه زى هو ما بيحبكم
عارف ليه ؟
رومانى : ليه ياعم رمضان ؟
عم رمضان : ماهو لو بتحبوه أد ما بيحبكم كنتوا موتوا روحكم عشانه زى هو ماموت روحه عشانكم
رومانى : عاوزنى أنتحر وأموّت نفسى يا عم رمضان
عم رمضان : تنتحر إيه بس يارومانى دى إسمها محبة
انت مش بتقول كدة
طيب ما علينا
وبتقلعوا المداسات بتاعتكم كدة زينا لما تيجوا تصلوا
رومانى : وحنقلعها ليه بس ؟ احنا بنصلي بيها يا عم رمضان
عم رمضان : طيب بتقيموا الصلاة زى عندنا كدة
يعنى بتقولوا مثلآ حاجة زى
حي على الصلاة حي على الفلاح
رومانى : عندنا بنقول بدل حي على ، بنقول هلم نسجد
هلم نسجد هلم نسأل المسيح إلهنا. هلم نسجد، هلم نطلب من المسيح ملكنا. هلم نسجد، هلم نتضرع إلى المسيح مخلصنا. يا ربنا يسوع المسيح كلمة الله إلهنا، بشفاعة القديسة مريم وجميع قديسيك، احفظنا ولنبدأ بدءا حسنا.
عم رمضان : منين بتقولوا هلم نسئل المسيح إلهنا وبعدين تقولوا يا ربنا يسوع المسيح كلمة الله إلهنا
يعنى مرة المسيح إلهنا ومرة الله إلهنا
رومانى : ماهما الاتنين واحد زى ما قلتلك ياعم رمضان
عم رمضان : معلش ياواد نسيت
طيب لما هما واحد ليه ما بتقولوش هلم نسئل الله إلهنا
ليه بتفنطوهم كل واحد لوحده
رومانى : مااعرفش احنا بنقول كده وخلاص
عم رمضان : وبعدين بتقولوا هلم نسجد وانتوا ما بتسجودوش فى الصلاة زى ما قلتلي
وبتتشفعوا بجميع القديسين ليه ؟ هى شفاعة القديسة مريم مش كفاية ؟
رومانى: احنا بنقول هلم نسجد كدة وكدة
عم رمضان : بتقولوا لمين
رومانى : بنقول لبعض يا عم رمضان
عم رمضان : بس هى دى الصلاة ياوله
رومانى : لا ياعم رمضان الصلاة طويله وبنقرا فيها كذا مزمور وكمان بندعى فيها الرب وبتكون فيها موسيقى وكورال
عم رمضان : ويطلع إيه الكورال ده ؟
رومانى : دى فرقة بترد ورا المرتل بتكون مع الفرقة الموسيقية
عم رمضان : يعنى الصلاة فيها طرب وتخت ، طيب وبتقولوا إيه ؟ إوعى ياوله تكونوا بتدعوا علينا
رومانى : احنا بنقول للرب
جاءتنى رسالة على الخاص من إخت فاضلة أعتبرها قمة فى الأخلاق
على مستوى منتدى الحراس
قالت ان كلماتى تلك قد أحزنتها
لقد هزتنى رسالتها
ونزولآ على رغبتها كتبت هذه الحلقة
مع عم رمضان
والأعتراف
( 3 )
عم رمضان : مبّدر على فين كدة الصبح بدرى يا واد
يا رومانى انت وجماعتك
رومانى : ماانت عارف ياعم رمضان النهاردة الحد ورايحين الكنيسة
عم رمضان : بس بدرى كدة ياوّله ؟
رومانى : علشان نلحق صلاة باكر
عم رمضان : عاوز تلحق صلاة بكره النهاردة ياوّله
رومانى : باكر ياعم رمضان يعنى الصبح بدرى
وفيه ناس بيسموها صلاة الموظفين
علشان بتكون قبل ما الناس تروح شغلها
عم رمضان : كان نفسى أعرف بتقولوا إيه لما بتيجوا تصلوا
بس مش عاوز أعطلك انت وجماعتك
رومانى: طيب ما تيجى معانا ياعم رمضان كأنك حمايا
وتحضر بنفسك وتسمع
عم رمضان : عايزنى أزور فى شخصيتى يامنافق
طيب لو أنا طاوعتك وقليت عقلي البهايم دى مين يوديها الغيط وكمان أنا بصلي الفجر حاضر كل يوم مش زيك بتصلي يوم الحد بس يامنيل على عينك
رومانى : إهيه البهايم ماهى عارفة السكة لوحدها ياعم رمضان
عم رمضان : معلوم إومال إيه
صحيح البهايم عارفة السكة لوحدها بس يا خسارة بنى أدمين كتير تايهين عن السكة الصح
رومانى : دى إسمها صلاة الساعة السادسةعلشان بتوافق الساعة التاسعة
عم رمضان : الساعة ستة وبتوافق الساعة تسعة
كلام إيه ده ياوّله ؟
رومانى: بعدين أقولك ياعم رمضان علشان ماأتأخرش
عم رمضان : طيب مش واجب ان جماعتك يتحشموا شوية فى اللبس ياوّله وبلاش القصير ده وانتوا رايحين مكان عبادة
طيب يكون إيه شكل جماعتك لما يجيوا يسجدوا وهما لابسين قصير
رومانى : إحنا بنصلي واحنا واقفين وساعات واحنا قاعدين على الكراسى ياعم رمضان والسجود عندنا بيكون للبابا والصليب والأيقونات والقديسين بس
عم رمضان : يا حلاوة يا حلاوة يعنى بتسجدوا للتماثيل والصليب والرب لأ
رومانى : ماهى التماثيل فيها تماثيل للرب وفيها تماثيل للقديسين وتماثيل للعدرا
وبعدين الصليب الرب مات عليه عشان يخلصنا
عم رمضان : مات بكيفه ؟
رومانى : أيوه يا عم رمضان مات بكيفه
هو جاى عشان كدة أساسآ
عم رمضان : لو كان مات بكيفه وبإرادته يبقا إنتحر
رومانى : إنتحر إيه بس ياعم رمضان دى اسمها محبة
عم رمضان : ياواد إللي يموّت نفسه واليعوذ بالله بيكون إنتحر
رومانى : ياعم رمضان انت مش فاهم حاجة هو نازل مخصوص من فوق علشان كدة
عم رمضان : من فوق من فين ؟
رومانى : من عند الأب
عم رمضان : أب ؟!!
رومانى : أيوه يا عم رمضان ماهو إبنه وباعته علشان يموت من أجلنا
عم رمضان : يموت علشانكم ؟ إهيه كلام إيه ده ؟
رومانى : مش واخد بالك انت
أدم لما غلط ربنا حب يصالحه
عم رمضان : مين يصالح مين ؟
إللي غلط ولآ إتغلط فى حقه
هو انت لما تزعلنى أقوم أنا أروح أصالحك
ولآ انت إللي تيجي تقوللي معلش يا عم رمضان أنا أخطأت فى حقك وسامحنى والمسامح كريم
رومانى : يا عم رمضان ماهو من محبته لينا قال أصالحهم أنا وقام مموت نفسه علشان احنا نعيش
أصله بيحبنا جامد
عم رمضان : ياواد ماانت لسه بتقول ان إللي مات يبقا إبنه بترجع ليه تقول موت نفسه علشانا
رومانى : ماهى هنا النقطة المهمة إللي انتوا مش فاهمينها ياعم رمضان
هو وإبنه واحد
عم رمضان : هو وإبنه واحد اومال إيه حكاية الروح القدس
رومانى : هو هو بردو
معلش يا عم رمضان أنا عارف إنها لفة معاك بس ده سببه ان مفيش جواك روح قدس
عم رمضان : قصدك مش جوايا إللي هو هو بردو
رومانى : أيوه
عم رمضان : وإللي مات ودفنتوه فى القبر
رومانى : أيوه بس قام من الموت بعد تلات تيام
عم رمضان : وإللي بتاكلوه فى الفطيرة وتشربوا دمه
رومانى : أيوه وإللي بناكله فى الفطيرة وبنشرب دمه
عم رمضان : وإللي جلدوه وضربوه على قفاه
رومانى : أيوه وإللي جلدوه وضربوه على ...
عم رمضان : سكت ليه ؟
رومانى : ضربوه بس مش على قفاه
عم رمضان : ياواد بص للمخبرين عندنا لما بيمسكوا واحد وهما فى السكة ورايحين بيه على النقطة مش بيشيلوا الكوفية إللي حوالين رقبته عشان يعروا قفاه وهاتك يا ضرب على القفا ولحد ما يوصلوا للنقطة بيكون إستوى وقفاه ورم من الضرب
رومانى : بس المسيح قال من ضربك على خدك الأيمن وماجابش سيرة القفا
عم رمضان : أنا مش عارف أقولك إيه يا وّله
بس الواضح انك ما بتفكرش
المسيح قال الكلام ده قبل ما يتمسك ويتقبض عليه ومكنش لسه يعرف حكاية القفا دى
لانه لو كان عارف كان قال من ضربك على قفاك إعمل كذا أو من بصق عليك إعمل كذا أو من ركلك إعمل كذا
المهم إنك من الأخر عاوز تقول ان التلاتة دول شخص واحد
رومانى : أيوه يا عم رمضان شوف انت وصلتلها لوحدك إزاى
أهم دول بنسميهم أقانيم
اقنوم الأب اقنوم الأبن اقنوم الروح
بس هما أصلآ واحد
عم رمضان : قصدك ان هما التلاتة اقنوم واحد
رومانى : لأ تلاتة بردو
عم رمضان :والتلاتة دول ماتوا علشان بيحبوكم
رومانى : أيوه يا عم رمضان بس احنا ما بنقولش التلاتة ماتوا احنا بنقول ان الله مات من أجلنا علشان بيحبنا
عم رمضان : بس الظاهر يا وله إنكوا مش بتحبوه زى هو ما بيحبكم
عارف ليه ؟
رومانى : ليه ياعم رمضان ؟
عم رمضان : ماهو لو بتحبوه أد ما بيحبكم كنتوا موتوا روحكم عشانه زى هو ماموت روحه عشانكم
رومانى : عاوزنى أنتحر وأموّت نفسى يا عم رمضان
عم رمضان : تنتحر إيه بس يارومانى دى إسمها محبة
انت مش بتقول كدة
طيب ما علينا
وبتقلعوا المداسات بتاعتكم كدة زينا لما تيجوا تصلوا
رومانى : وحنقلعها ليه بس ؟ احنا بنصلي بيها يا عم رمضان
عم رمضان : طيب بتقيموا الصلاة زى عندنا كدة
يعنى بتقولوا مثلآ حاجة زى
حي على الصلاة حي على الفلاح
رومانى : عندنا بنقول بدل حي على ، بنقول هلم نسجد
هلم نسجد هلم نسأل المسيح إلهنا. هلم نسجد، هلم نطلب من المسيح ملكنا. هلم نسجد، هلم نتضرع إلى المسيح مخلصنا. يا ربنا يسوع المسيح كلمة الله إلهنا، بشفاعة القديسة مريم وجميع قديسيك، احفظنا ولنبدأ بدءا حسنا.
عم رمضان : منين بتقولوا هلم نسئل المسيح إلهنا وبعدين تقولوا يا ربنا يسوع المسيح كلمة الله إلهنا
يعنى مرة المسيح إلهنا ومرة الله إلهنا
رومانى : ماهما الاتنين واحد زى ما قلتلك ياعم رمضان
عم رمضان : معلش ياواد نسيت
طيب لما هما واحد ليه ما بتقولوش هلم نسئل الله إلهنا
ليه بتفنطوهم كل واحد لوحده
رومانى : مااعرفش احنا بنقول كده وخلاص
عم رمضان : وبعدين بتقولوا هلم نسجد وانتوا ما بتسجودوش فى الصلاة زى ما قلتلي
وبتتشفعوا بجميع القديسين ليه ؟ هى شفاعة القديسة مريم مش كفاية ؟
رومانى: احنا بنقول هلم نسجد كدة وكدة
عم رمضان : بتقولوا لمين
رومانى : بنقول لبعض يا عم رمضان
عم رمضان : بس هى دى الصلاة ياوله
رومانى : لا ياعم رمضان الصلاة طويله وبنقرا فيها كذا مزمور وكمان بندعى فيها الرب وبتكون فيها موسيقى وكورال
عم رمضان : ويطلع إيه الكورال ده ؟
رومانى : دى فرقة بترد ورا المرتل بتكون مع الفرقة الموسيقية
عم رمضان : يعنى الصلاة فيها طرب وتخت ، طيب وبتقولوا إيه ؟ إوعى ياوله تكونوا بتدعوا علينا
رومانى : احنا بنقول للرب
امنحنا أن نكمل هذا اليوم المقدس وكل أيام حياتنا بكل سلام مع خوفك. كل حسد، وكل تجربة وكل فعل الشيطان ومؤامرة الناس الأشرار، وقيام الأعداء الخفيين والظاهريين، انزعها عنا وعن سائر شعبك، وعن موضعك المقدس هذا. أما الصالحات والنافعات فارزقنا إياها. لأنك أنت الذي أعطيتنا السلطان أن ندوس الحيات والعقارب وكل قوة العدو. ولا تدخلنا في تجربة، لكن نجنا من الشرير.
عم رمضان : إهيه انت مش لسه يا وّله من كام يوم كنت خارج بتجرى من دارك زى إللي راكبك عفريت وبتقول إلحقوني يا خلق . إلحقونى يا هووه فيه تعبان عندى فى الدار وإحنا دخلنا عندك وفضلت انت بره لحد ما قتلنا التعبان و دخلت انت بعدين بعد ما إتأكدت إنه مات وشفته بعينك وهو ميت ، ما دستش عليه ليه أول ما شفته ؟ ولآ انت معندكش سلطان ؟
رومانى : إهيه بقا يا عم رمضان هو يعنى تحقيق ولآ تحقيق
وعلى فكرة أنا كنت قادر أدوس على التعبان بس أبونا فى الكنيسة قال لو حد قالك انت مش بتقول ان إيمانك قوى وليك سلطان طيب دوس على التعبان ده لو تقدر
وعلشان تتصرف فى المواقف إللي زى دى ترد عليه وتقوله حاشا أنا لآ أجرب الرب إلهى ، وأهم حاجة إنك تقوله حاشا وبكده تكون خلصت من المطب ده
إلآ صحيح يا وله بالمناسبة فكرتنى كنت عاوز أعرف أبوكم بيدخل حداكم وحدا جماعتكم فى الكفر ليه كل فترة ؟ وكمان فيه واحد تانى بيجي كل فين وفين
رومانى : إللي بيجى كل فين وفين ده الأب بتاع الافتقاد لما يكون فيه حد متغيب عن الكنيسة والكنيسة مفتقداها فترة فأبونا بيسئل عنه ويشوف السبب إيه والأب التانى إللي بيمر على طول ده الأب الاعترافى واحنا بنعترفله بخطايانا علشان ذنوبنا تتمسح ولآ حد فينا يشيل خطية علشان أبونا هو إللي بيربط ويحل على الأرض
عم رمضان : طيب مانا كمان ياوّله بأربط وأحل
هو أنا مش ولآ مؤاخذة بأربط البهايم بتاعتى وأحلها
رومانى : يربط ويحل ياعم رمضان يعنى يحرم ويحلل وبعدين أبونا بيخش حدانا علشان نعترفله بكل حاجة الواحد عملها حتى لوكانت حاجة صغيرة خالص أد النمنمة أو يكون عمل أذية لحد من شعبنا مسيحي يعنى
يعنى لو أنا مثلآ زعلت الجماعة بتوعي الجماعة بتوعى يشتكونى لأبونا لما يحضر حدانا
عم رمضان : ومراتك يا وله تقول لأبوكم كل إللي بيحصل بينكم
رومانى : أيوه يا عم رمضان وفيها إيه !!
عم رمضان : إهيه أما عجيبة صحيح حتى يا وله لوقلت كلمة هزار أو مقلتة أو كلمة انت مش قاصدها
رومانى : أيوه ياعم رمضان مريانا ما بتخبيش حاجة
عم رمضان : إهيه انت مش لسه يا وّله من كام يوم كنت خارج بتجرى من دارك زى إللي راكبك عفريت وبتقول إلحقوني يا خلق . إلحقونى يا هووه فيه تعبان عندى فى الدار وإحنا دخلنا عندك وفضلت انت بره لحد ما قتلنا التعبان و دخلت انت بعدين بعد ما إتأكدت إنه مات وشفته بعينك وهو ميت ، ما دستش عليه ليه أول ما شفته ؟ ولآ انت معندكش سلطان ؟
رومانى : إهيه بقا يا عم رمضان هو يعنى تحقيق ولآ تحقيق
وعلى فكرة أنا كنت قادر أدوس على التعبان بس أبونا فى الكنيسة قال لو حد قالك انت مش بتقول ان إيمانك قوى وليك سلطان طيب دوس على التعبان ده لو تقدر
وعلشان تتصرف فى المواقف إللي زى دى ترد عليه وتقوله حاشا أنا لآ أجرب الرب إلهى ، وأهم حاجة إنك تقوله حاشا وبكده تكون خلصت من المطب ده
إلآ صحيح يا وله بالمناسبة فكرتنى كنت عاوز أعرف أبوكم بيدخل حداكم وحدا جماعتكم فى الكفر ليه كل فترة ؟ وكمان فيه واحد تانى بيجي كل فين وفين
رومانى : إللي بيجى كل فين وفين ده الأب بتاع الافتقاد لما يكون فيه حد متغيب عن الكنيسة والكنيسة مفتقداها فترة فأبونا بيسئل عنه ويشوف السبب إيه والأب التانى إللي بيمر على طول ده الأب الاعترافى واحنا بنعترفله بخطايانا علشان ذنوبنا تتمسح ولآ حد فينا يشيل خطية علشان أبونا هو إللي بيربط ويحل على الأرض
عم رمضان : طيب مانا كمان ياوّله بأربط وأحل
هو أنا مش ولآ مؤاخذة بأربط البهايم بتاعتى وأحلها
رومانى : يربط ويحل ياعم رمضان يعنى يحرم ويحلل وبعدين أبونا بيخش حدانا علشان نعترفله بكل حاجة الواحد عملها حتى لوكانت حاجة صغيرة خالص أد النمنمة أو يكون عمل أذية لحد من شعبنا مسيحي يعنى
يعنى لو أنا مثلآ زعلت الجماعة بتوعي الجماعة بتوعى يشتكونى لأبونا لما يحضر حدانا
عم رمضان : ومراتك يا وله تقول لأبوكم كل إللي بيحصل بينكم
رومانى : أيوه يا عم رمضان وفيها إيه !!
عم رمضان : إهيه أما عجيبة صحيح حتى يا وله لوقلت كلمة هزار أو مقلتة أو كلمة انت مش قاصدها
رومانى : أيوه ياعم رمضان مريانا ما بتخبيش حاجة
عم رمضان : تلاقيك ياوله بتبقا قاعد خجلان وفى نص هدومك وهى قاعدة تطلع فيك القطط الفطسانة لأبوك
رومانى : لآ يا عم رمضان انت مش واخد بالك
أنا مابأكونش قاعد معاهم هما بيرحوا أوضة تانية وبيقفلوا الباب عليهم علشان ماحدش يسمعهم ولآ حد يدخل عليهم ولآ أعرف هى قالت إيه عشان ما أشيلش منها وازعل
عم رمضان : وانت يا وله بتكون فين فى الوقت ده ؟
رومانى : أنا بأكون بره وبعيد عن الأوضة بس بأكون مرعوب على الأخر عشان مش عارف هى بتقول إيه لابونا وساعتها ببقا عاوز الأرض تنشق وتبلعنى
ولو غابوا جوه حبة أعرف إنها شايلة منى جامد ولو غابوا حبتين أعرف إنها حتطبل فوق دماغى
عم رمضان : وابوك بيقعد معاك انت كمان يا وّله وبتكونوا لوحدكم وبتقفلوا عليكوا الباب
رومانى : أيوه أومال إيه يا عم رمضان بس مش بنقفل الباب بالترباس عشان ما بنقعدش كتير هما كلمتين وخلاص عشان لما أجى أفتح حنكي يقولي خلاص أنا عرفت كل حاجة من مريانا ومش عاوز إعادة
انت يارومانى غلطان جامد وعليك تصالح مراتك بس بكرة مش النهاردة علشان تكون هديت شوية ونفسها راقت من ناحيتك
عم رمضان : أكيد يا وّله بتكون مبسوط من ابوك على الأخر
رومانى : ده أنا باحب على إيده ياعم رمضان عشان أنول البركة وأطلب منه يسامحنى ولما يقولي خلاص سامحتك ببقا طاير من الفرح
عم رمضان : ما حاولتش مرة ياوله تخش عليهم تشوف مراتك بتقوله إيه عنك ؟
رومانى : ياخبر يا عم رمضان ياخبر ودى معقولة أتجسس عليهم وأخلي الرب يغضب منى ، لأ فى دى ملكش حق
عم رمضان : يا واد أنا قلبى عليك
رومانى : قلبك عليا تقوم تخلينى أغضب الرب وأتحرم من الملكوت
عم رمضان : يا خواتى أفهّمك إزاى بس
ياواد يا خايب الحياة الزوجية بتكون سر بين الراجل ومراته ومحدش يعرف عنهم حاجة
رومانى : إلآ أبونا ياعم رمضان لازم يبقا عارف كل كبيرة وصغيرة أومال يباركنا إزاى
الاعتراف ده سر من أسرار الكنيسة
عم رمضان : بس أنا بشوف أبوكم بيدخل عندك يجي تلات مرات فى الشهر وبيدخل أكتر من كدة عند ناس تانية
رومانى : أنا أقولك يا سيدى . لما يكونوا لسه عرسان جداد بتكون طباعهم مختلفة وبيختلفوا مع بعض كتير فابونا بيدخل عندهم كل اسبوع مرة وساعات مرتين ولما يكونوا وسط كدة زى حالاتى بيدخل عندهم مرة كل عشر تيام ولما يكونوا عواجيز بيدخل عندهم مرة كل شهرين قول تلاتة قول أربعة ومابيقعدش عندهم كتير لأن معندهماش حيل يتناقروا مع بعض أو يزعلوا من بعض
عم رمضان : وكمان أبوك معندهوش حيل علشان يقعد يسمعهم
رومانى : دى بترجعله هو يا عم رمضان
عم رمضان : ماشى ياوّله روح بقا لجماعتك أنا شايف إنها واقفة وقلقانة عليك أحسن تفتكر إنك عملت عملة وتروح تشتكيك لابوك
وبعد ما ترجع إبقى عدي عليا علشان نكمل حدتينا مع بعض
وتقولى على حكاية الساعة دى
رومانى : ماشى ياعم رمضان فوتك بعافية
عم رمضان : خلي بالك الكلب بتاعكم ماشى وراكم أهو
أحسن يدخل وراكم وما تخدوش بالكم
رومانى : عادى ياعم رمضان عادى
رومانى : لآ يا عم رمضان انت مش واخد بالك
أنا مابأكونش قاعد معاهم هما بيرحوا أوضة تانية وبيقفلوا الباب عليهم علشان ماحدش يسمعهم ولآ حد يدخل عليهم ولآ أعرف هى قالت إيه عشان ما أشيلش منها وازعل
عم رمضان : وانت يا وله بتكون فين فى الوقت ده ؟
رومانى : أنا بأكون بره وبعيد عن الأوضة بس بأكون مرعوب على الأخر عشان مش عارف هى بتقول إيه لابونا وساعتها ببقا عاوز الأرض تنشق وتبلعنى
ولو غابوا جوه حبة أعرف إنها شايلة منى جامد ولو غابوا حبتين أعرف إنها حتطبل فوق دماغى
عم رمضان : وابوك بيقعد معاك انت كمان يا وّله وبتكونوا لوحدكم وبتقفلوا عليكوا الباب
رومانى : أيوه أومال إيه يا عم رمضان بس مش بنقفل الباب بالترباس عشان ما بنقعدش كتير هما كلمتين وخلاص عشان لما أجى أفتح حنكي يقولي خلاص أنا عرفت كل حاجة من مريانا ومش عاوز إعادة
انت يارومانى غلطان جامد وعليك تصالح مراتك بس بكرة مش النهاردة علشان تكون هديت شوية ونفسها راقت من ناحيتك
عم رمضان : أكيد يا وّله بتكون مبسوط من ابوك على الأخر
رومانى : ده أنا باحب على إيده ياعم رمضان عشان أنول البركة وأطلب منه يسامحنى ولما يقولي خلاص سامحتك ببقا طاير من الفرح
عم رمضان : ما حاولتش مرة ياوله تخش عليهم تشوف مراتك بتقوله إيه عنك ؟
رومانى : ياخبر يا عم رمضان ياخبر ودى معقولة أتجسس عليهم وأخلي الرب يغضب منى ، لأ فى دى ملكش حق
عم رمضان : يا واد أنا قلبى عليك
رومانى : قلبك عليا تقوم تخلينى أغضب الرب وأتحرم من الملكوت
عم رمضان : يا خواتى أفهّمك إزاى بس
ياواد يا خايب الحياة الزوجية بتكون سر بين الراجل ومراته ومحدش يعرف عنهم حاجة
رومانى : إلآ أبونا ياعم رمضان لازم يبقا عارف كل كبيرة وصغيرة أومال يباركنا إزاى
الاعتراف ده سر من أسرار الكنيسة
عم رمضان : بس أنا بشوف أبوكم بيدخل عندك يجي تلات مرات فى الشهر وبيدخل أكتر من كدة عند ناس تانية
رومانى : أنا أقولك يا سيدى . لما يكونوا لسه عرسان جداد بتكون طباعهم مختلفة وبيختلفوا مع بعض كتير فابونا بيدخل عندهم كل اسبوع مرة وساعات مرتين ولما يكونوا وسط كدة زى حالاتى بيدخل عندهم مرة كل عشر تيام ولما يكونوا عواجيز بيدخل عندهم مرة كل شهرين قول تلاتة قول أربعة ومابيقعدش عندهم كتير لأن معندهماش حيل يتناقروا مع بعض أو يزعلوا من بعض
عم رمضان : وكمان أبوك معندهوش حيل علشان يقعد يسمعهم
رومانى : دى بترجعله هو يا عم رمضان
عم رمضان : ماشى ياوّله روح بقا لجماعتك أنا شايف إنها واقفة وقلقانة عليك أحسن تفتكر إنك عملت عملة وتروح تشتكيك لابوك
وبعد ما ترجع إبقى عدي عليا علشان نكمل حدتينا مع بعض
وتقولى على حكاية الساعة دى
رومانى : ماشى ياعم رمضان فوتك بعافية
عم رمضان : خلي بالك الكلب بتاعكم ماشى وراكم أهو
أحسن يدخل وراكم وما تخدوش بالكم
رومانى : عادى ياعم رمضان عادى
تعليق