من واقع قصص الجن الي مخاوي بشر
جة ضيوف عند جدتي راحت ام جدتي أستقبلتهم وكانوا كلهم بنات متزوجين يشتكوا سوء معامله أزواجهم
يعني الحجات بتاعت زمان بينضربوا ويتشتموا والحجات دي بعد كدة ام جدتي قالتلهم نصيحه يعني انهم يروحوا لواحدة ست بتاعت أعمال وسحر وهما هيقدروا يصلحوا بينكم وبين ازواجكم .
راحت أم جدتي ندهت على جدتي قالتلها روحي وصليهم البيت بتاع الساحرة دي
المهم جدتي راحت معاهم وفي الطريق قعدت تقولهم دي الست دي حرميه ونصابه دي كذابه دي هتاخد فلوسكم وكلام من دة وبعد ما وصلوا للبيت دخلت جدتي معاهم بدافع الفضول عاوزة تتفرج فشافت واحدة ست رفيعه جدآ وبترضع عيل صغير وضعفانه جدآ وكأنها مريضه أوي فتعجبت ستي لو دي فعلا بتقدر تنفع الناس المفروض كانت نفعت نفسها الاول
وبعد شويه حصلت حاجه عجيبه جدآ الست الضعفانه قعدت تتكلم بالسنه كأنها متخرجه من كلية الالسن وشكلها أتغير و أتحولت لبنت جميله وشعرها ناعم وجسمها طبيعي مفهوش الضعف والمرض وبعد فترة بدأت الساحرة في الكلام راحت بصت لستي قالتها انتي يا بت تعالي هنا انا نصابه وحراميه يا بت انا يا بت هاخد فلوسهم انا كدابه يا بت ستي كانت صغيرة فبكت وعيطتت الساحرة قالتلها لولا انك عيله انا كنت وريتك سواد الدنيا كلها امشي امشي يا بت رجعت ستي بتجري لحد البيت وفضلت فترة كبيرة أوي بتخاف تعدي حتى من جنب البيت بتاع الساحرة
فأنا سألتها والساحرة دي دلوقتي فين؟
قالتلي ماتت
فسألتها ماتت أزاي ؟
فقالتلي ماتت طبيعي من المرض كانت ضعفانه اوي ومهما تاكل وتشرب ميأثرش فيها وتفضل ضعفانه
طيب يا ستي هي راحت لدكتور راحت قالتي يا بنتي ده الدكاترة بيجوا يطلبوا الشفاء عندها
طيب يا ستي وجوزها وابنها ماتوا قالتلي لما هي ماتت قعدوا عند قبرها طول النهار والليل لانهم كانوا فاكرين ان العفاريت بتوعها هيجوا يخدموهم بس مفيش حاجه جت وبعدها بكام شهر الولد الصغير مات والاب عاش كام سنه ومات هو كمان وكلهم ماتوا عيانين.
جة ضيوف عند جدتي راحت ام جدتي أستقبلتهم وكانوا كلهم بنات متزوجين يشتكوا سوء معامله أزواجهم
يعني الحجات بتاعت زمان بينضربوا ويتشتموا والحجات دي بعد كدة ام جدتي قالتلهم نصيحه يعني انهم يروحوا لواحدة ست بتاعت أعمال وسحر وهما هيقدروا يصلحوا بينكم وبين ازواجكم .
راحت أم جدتي ندهت على جدتي قالتلها روحي وصليهم البيت بتاع الساحرة دي
المهم جدتي راحت معاهم وفي الطريق قعدت تقولهم دي الست دي حرميه ونصابه دي كذابه دي هتاخد فلوسكم وكلام من دة وبعد ما وصلوا للبيت دخلت جدتي معاهم بدافع الفضول عاوزة تتفرج فشافت واحدة ست رفيعه جدآ وبترضع عيل صغير وضعفانه جدآ وكأنها مريضه أوي فتعجبت ستي لو دي فعلا بتقدر تنفع الناس المفروض كانت نفعت نفسها الاول
وبعد شويه حصلت حاجه عجيبه جدآ الست الضعفانه قعدت تتكلم بالسنه كأنها متخرجه من كلية الالسن وشكلها أتغير و أتحولت لبنت جميله وشعرها ناعم وجسمها طبيعي مفهوش الضعف والمرض وبعد فترة بدأت الساحرة في الكلام راحت بصت لستي قالتها انتي يا بت تعالي هنا انا نصابه وحراميه يا بت انا يا بت هاخد فلوسهم انا كدابه يا بت ستي كانت صغيرة فبكت وعيطتت الساحرة قالتلها لولا انك عيله انا كنت وريتك سواد الدنيا كلها امشي امشي يا بت رجعت ستي بتجري لحد البيت وفضلت فترة كبيرة أوي بتخاف تعدي حتى من جنب البيت بتاع الساحرة
فأنا سألتها والساحرة دي دلوقتي فين؟
قالتلي ماتت
فسألتها ماتت أزاي ؟
فقالتلي ماتت طبيعي من المرض كانت ضعفانه اوي ومهما تاكل وتشرب ميأثرش فيها وتفضل ضعفانه
طيب يا ستي هي راحت لدكتور راحت قالتي يا بنتي ده الدكاترة بيجوا يطلبوا الشفاء عندها
طيب يا ستي وجوزها وابنها ماتوا قالتلي لما هي ماتت قعدوا عند قبرها طول النهار والليل لانهم كانوا فاكرين ان العفاريت بتوعها هيجوا يخدموهم بس مفيش حاجه جت وبعدها بكام شهر الولد الصغير مات والاب عاش كام سنه ومات هو كمان وكلهم ماتوا عيانين.
تعليق